Rosacea is een vervelende aandoening in het gezicht die zich kenmerkt met onder andere roodheid en kleine uitgezette bloedvaatjes. Wilt u weten wat rosacea precies is, hoe het ontstaat en wat u eraan kunt doen? Lees dan snel verder!

rosacea

Wat is het?

Rosacea is een chronische huidaandoening in het gezicht, met kenmerken als roodheid, kleine uitgezette bloedvaatjes (couperose), bultjes (papels) en puistjes (pustels). Het is een aandoening die veel voorkomt, vooral bij vrouwen van middelbare leeftijd.

Hoe ontstaat het?

De meeste personen met deze huidaandoening krijgen dit rond het 30e levensjaar en het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Met name mensen met een licht huidtype hebben er last van. Maar wat precies de oorzaak is van rosacea, dat is niet bekend. Wel is bekend dat er verschillende uitwendige factoren zijn die de klachten erger kunnen maken. Voorbeelden hiervan zijn:

• Warmte
  • Zonlicht
  • Cosmetica
  • De verkeerde huidverzorgingsproducten
  • Sommige geneesmiddelen
  • Alcohol
  • Sterk gekruid voedsel

Geneesmiddelen als oorzaak

Geneesmiddelen kúnnen de oorzaak zijn van rosacea en ook kunnen ze de klachten verergeren. Dit is vaak het geval bij medicijnen die bijnierschorshormonen bevatten (corticosteroïden). Het maakt hierbij niet uit of het gaat om een medicijn dat u slikt of op uw huid smeert.

Voeding als oorzaak

Voeding is nog nooit aangetoond als oorzaak van rosacea, maar wel kan het de klachten (tijdelijk) verergeren. Zo kan de huid extra rood worden wanneer u alcohol drinkt of sterk gekruid voedsel eet.

Wat is tegen rosacea te doen?peeling ter vermindering rosacea

Uw kunt rosacea laten behandelen door een huidtherapeut. Bij Huidpraktijk Ilona bestaat de behandeling onder andere uit:

Gebruik de juiste thuisproducten

Niet alle huidverzorgingsproducten komen uw huid ten goede. Vaak zitten ze vol met chemische stoffen die een aangedane huid alleen maar meer schade aanrichten. Bij Huidpraktijk Ilona werken wij met een aantal productlijnen die bewezen goed zijn voor een aangedane huid. Heeft u last van rosacea? Dan raden we de productlijn van Image Skincare Vital C aan. Deze crèmes en serums met vitamine C, antioxidanten en peptiden verminderen roodheid en zorgen voor ultieme bescherming en verbetering van uw huid.

Maak een afspraak om van uw rosacea af te komen

Wilt u van uw rosacea af? Huidpraktijk Ilona kan u helpen met een professionele behandeling. Neemt u gerust contact op voor meer informatie of om direct een afspraak te maken. Zodat u weer kunt genieten van een gezonde en stralende huid!