Pigmentvlekken zijn opeenhopingen van pigment op de huid. Heb je last van pigmentvlekken en wil je hier graag vanaf? Huidpraktijk Ilona kan je helpen!

Wat zijn pigmentvlekken?

Laten we eerst uitleggen wat pigmentvlekken zijn en hoe ze ontstaan. Wanneer je huid op een bepaalde plek teveel pigment bevat, ook wel melanine genoemd, dan zie je dit in de vorm van een donkere verkleuring van de huid. Een pigmentvlek. We noemen dit ook wel hyperpigmentatie.

Hoe ontstaan pigmentvlekken?

Er zijn meerdere oorzaken van deze pigmentophopingen, maar de zon speelt vaak een grote rol. Als de huid te veel aan zonlicht is blootgesteld, kan het zo zijn dan de pigmentcellen in je huid in de war raken. Op die manier kan een pigmentvlek ontstaan. Sproetjes zijn hier ook een vorm van. Je ziet pigment vlekken dan ook vooral in het gezicht en op de handen. Oftewel: huid die veel in de zon komt.

Niet altijd is zonlicht de boosdoener. Pigmentvlekken zijn soms al aanwezig bij de geboorte. Verder zijn de belangrijkste oorzaken:

• auto-immuunziekte
  • zon
  • ouderdom
  • hormonaal: zwangerschap, pilgebruik
  • doorbloedingsstoornissen
  • medicatie

Te veel of te weinig pigment

Behalve pigmentvlekken waarbij er een teveel is aan pigment, kun je ook juist last hebben van te weinig pigment. Dit heet hypopigmentatie en zie je bij bijvoorbeeld littekens, schimmelinfecties of eczeem. In sommige gevallen is er helemaal geen pigment op bepaalde plekken van de huid. Dit noemen we depigmentatie en komt voor bij bijvoorbeeld vitiligo en psoriasis.

Hoe kom je van pigmentvlekken af?

De vlekken in je gezicht of op je handen kunnen erg storend zijn. Ze zitten op een vervelende plek, maken je huid onzuiver of verraden je leeftijd. Gelukkig zijn pigmentvlekken te behandelen! De mogelijkheden bestaan onder ander uit de volgende behandelingen:

Daarbij heeft Huidpraktijk Ilona in Ommen een speciale kuur samengesteld om van pigmentvlekken af te komen. Bekijk hier meer informatie over het verwijderen van pigmentvlekken. Wil je hier meer over weten en ben je benieuwd wat de mogelijkheden voor jou zijn? Bel voor meer informatie (06 44 09 90 68), stel je vraag via het contactformulier of maak direct een afspraak voor een gratis intake.