Over

Acne berust op een ontsteking van de huid rondom de talgklieren (talgklierfollikels). Bij het ontstaan spelen verschillende factoren een rol. In de meeste gevallen begint het in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat.

En hoe

De talgklieren in het gezicht, op de rug en de borst worden groter en produceren meer huidsmeer of talg. Indien er teveel talg wordt afgescheiden, kan de talg zich ophopen en kan de uitvoergang van de talgklier verstopt raken. Deze talgophopingen worden mee-eters of comedonen genoemd.

Uitgelicht

Neem contact op

Een acne behandeling bij Huidpraktijk Ilona bestaat meestal uit meerdere onderdelen:

• Manuele reiniging van de huid: het schoonmaken van de huid en daarna het verwijderen en ledigen/aanprikken van mee-eters en puistjes.
  • Dieptereiniging van de huid door middel van een peeling; mechanische peeling (scrubben), chemische peeling (op basis van verschillende soorten zuren). Het doel hiervan is het verwijderen van dode, losse huidcellen, zodat de poriën minder blokkeren. Wanneer een huid regelmatig wordt gepeeld, zullen mee-eters niet zo snel meer ontstaan en het talg zal normaler kunnen afvloeien. Bovendien wordt door het verwijderen van de dode huidcellen de celvernieuwing gestimuleerd.
  • Adviezen en zelfmanagement bij o.a. huidverzorging en productgebruik.

Hoewel de behandelingsmogelijkheden voor acne de laatste jaren enorm zijn toegenomen, blijft het een aandoening met een chronisch karakter. Acne is niet van de ene op de andere dag verdwenen. Een combinatie van technieken, met of zonder ondersteunende medicatie, zullen bepalen of het verbetert. Dit huidprobleem kan niet altijd worden genezen. Wel lukt het meestal ervoor te zorgen dat de huid rustig wordt en blijft.

Klik hier voor vergoeding overzicht Acnetherapie

Acne Vulgaris

Acne vulgaris is de medische term voor jeugdpuistjes ( ‘vulgaris’ is Latijn voor ‘gewoon’). Het is dan ook verreweg de meest voorkomende vorm. Dit type kan alle kenmerken van acne vertonen, meestal in een vrij milde vorm.

Acne Conglobata

Bij Acne Conglobata zijn de talgklieren zeer heftig ontstoken, met name op de rug, schouders en borst. Dit leidt tot dikke, rode en pijnlijke bobbels (infiltraten) en holtes die met pus gevuld zijn (abcessen). Vooral jonge mannen hebben een grote kans om deze vorm van acne te ontwikkelen die ook na hun 20e levensjaar nog actief blijft. Na genezing blijven vaak ontsierende littekens achter.

Acne ectopica

Acne ectopica (hidradenitis suppurativa) is een chronische ontsteking van de haarzakjes. De ontstekingen komen vaak voor in de liezen en oksels. Deze vorm ontstaat meestal na de puberteit en komt meer voor bij mensen die roken en overgewicht hebben.

Producten van Image Skincare:

Acne wordt bij Huidpraktijk Ilona behandelt door middel van producten van Image Skincare. De Clear Cell lijn van Image Skincare is bedoeld voor de acne huid. Deze producten zijn erg geschikt om thuis je huid te verbeteren. Wil je meer weten over de producten van Image Skincare? Klik dan op onderstaande link:

Klik hier voor meer informatie over Image Skincare